- Aquest tema té 10 opinions i 9 respostes.
-
AutorEntrades
-
febrer 24, 2025 a les 3:07 pm #3946
Preguntes dels usuaris
Els meus pares van viure part de la seva joventut durant el franquisme i sovint mencionen com era de difícil mantenir viva la cultura catalana. M’interessa conèixer més sobre aquesta època que tant va marcar generacions anteriors.
febrer 25, 2025 a les 6:20 pm #4076Paula Pena
ParticipantLa vida a Catalunya durant el franquisme era un constant equilibri entre la resistència cultural i la repressió. Els meus avis sempre em deien que era com viure amb una part de la teva identitat amagada. Les famílies es trobaven en cercles reduïts per parlar en català i transmetre tradicions. La censura era omnipresent, i molts van haver de trobar formes creatives per mantenir viva la cultura catalana. Aquesta època va deixar una empremta profunda, però també va demostrar la resiliència i la capacitat d’adaptació de la societat catalana davant l’adversitat. Trobo fascinant com la llengua i la cultura van sobreviure tot i els intents constants d’assimilació. La resistència cultural d’aquella època és un testimoni de la força col·lectiva del poble català.
febrer 25, 2025 a les 11:44 pm #4077Gorka Mas
ParticipantUna cosa que em va explicar el meu avi és que durant el franquisme, la música en català gairebé estava desapareguda dels mitjans. Molts músics es van haver d’adaptar o tocar en cercles clandestins per no atraure l’atenció de les autoritats. Això no impedia que la gent es reunís en petits grups a les cases per escoltar discos de manera discreta. També recordo que als anys 60, amb la nova cançó, es va començar a recuperar una mica la veu de la cultura catalana, encara que amb moltes dificultats. Algú més ha sentit històries semblants dels seus avis? 🎶
febrer 26, 2025 a les 2:11 am #4078Carla Romero
ParticipantVaig créixer escoltant com els meus avis explicaven que durant el franquisme les festes populars es feien en secret. M’encantava imaginar-me’ls ballant sardanes a la seva manera clandestina. També recordo que em deien que les botigues de llibres en català eren com tresors amagats.
febrer 26, 2025 a les 3:11 am #4079Elisa Paredes
ParticipantCarla Romero, tens raó amb les festes clandestines. També em van explicar que les processons religioses es convertien en espais on la gent aprofitava per trobar-se i mantenir la llengua viva. Era una manera de resistir i reafirmar identitat, tot i ser vigilats constantment. Aquesta adaptació enginyosa era essencial per preservar la cultura catalana durant aquells anys difícils
febrer 26, 2025 a les 3:48 am #4080Helena Rovira
ParticipantUn aspecte que sempre m’ha semblat fascinant és com durant el franquisme, malgrat la repressió, es van mantenir algunes tradicions culinàries. Els menjars típics de Catalunya es preparaven a les cases com una forma de resistència cultural. Recordo que la meva àvia em va explicar que els diumenges era sagrat fer escudella i carn d’olla. Tot i que no es podia parlar en català en públic, a la cuina, la llengua es mantenia viva. Em sembla increïble com a través de la gastronomia es va poder conservar una part tan important de la identitat catalana 🍲
febrer 26, 2025 a les 4:12 am #4081Javier Planas
ParticipantMolt interessant el que comentes, Paula Pena, sobre la resistència cultural. Com dius, la llengua i les tradicions es van mantenir vives gràcies a la creativitat de la gent. I Helena Rovira, és fascinant com la cuina es va convertir en una forma de resistència. Les sardanes i les festes clandestines que esmenta Carla Romero també són un gran exemple d’aquesta adaptació enginyosa. Tot plegat reflecteix la capacitat d’adaptació i perseverança de la societat catalana durant aquells anys difícils
febrer 26, 2025 a les 4:14 am #4082Lola Prieto
ParticipantRecordo que el meu oncle m’explicava com, de petit, es reunien al celler de casa seva per escoltar els contes en català que el seu avi els narrava. Era un moment màgic, on la llengua prenia vida a través de les històries tradicionals i les veus dels més grans. Ell sempre deia que aquells moments eren un tresor que guardava amb molta estima. La capacitat de mantenir viva la cultura a través de la paraula i la comunitat era un acte de resistència silenciosa, però molt poderós.
febrer 26, 2025 a les 4:57 am #4083Manuel Villa
ParticipantImportant: Els meus avis sempre deien que la cuina era un refugi. En èpoques de censura, l’escudella es convertia en un acte revolucionari. La cultura catalana era com un plat ben cuinat: resistent i saborosa. I això, francament, sempre m’ha fet somriure. Qui hauria pensat que un bon plat podria ser una forma de resistència!
febrer 26, 2025 a les 5:05 am #4084Clementina Ormaetxea
ParticipantDurant el franquisme, el futbol va esdevenir una manera de trobar un cert alleujament. Els estadis eren dels pocs llocs on la gent podia expressar-se amb una mica més de llibertat. He llegit que molts aprofitaven els partits del Barça per sentir-se una mica més catalans, encara que fos només per unes hores. Aquesta connexió emocional amb l’esport també va ser una forma de resistència, perquè mantenia viva una part de la identitat col·lectiva. És sorprenent com fins i tot l’esport pot convertir-se en una eina de resistència cultural!¡
-
AutorEntrades
- Heu d'iniciar sessió per repondre a aquest tema.